بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
In de schaduw van onze supermarkten heerst een paradox die niet langer over het hoofd kan worden gezien.
Hoewel de halalvoorschriften respect en zorg voor dieren voorschrijven, laat de realiteit van de plofkip-industrie, die steeds vaker onder het halal-keurmerk valt, een duidelijke discrepantie zien tussen religieuze idealen en de werkelijke praktijken op de boerderij.
De islam leert ons dat dierenwelzijn van essentieel belang is. Deze ethiek is geworteld in de overtuiging dat alle schepselen van Allah met respect en zorg moeten worden behandeld. De Koran moedigt ons aan om te handelen met barmhartigheid en rechtvaardigheid, ook jegens dieren.
Echter, de beelden van overvolle schuren waar kippen onder hun eigen gewicht bezwijken zijn een sombere echo van onze collectieve morele misstappen.
‘En er is geen dier op aarde noch een vogel die vliegt met zijn twee vleugels, of zij zijn gemeenschappen zoals jullie. Wij hebben niets weggelaten in het Boek, dan zullen zij tot hun Heer verzameld worden.’ [Koran 6:38]
Het label ‘halal’ zou een symbool moeten zijn van ethische behandeling, niet slechts een technische voldoening aan de slachtmethoden. Maar de realiteit is dat veel van deze kippen, gekenmerkt door een leven van lijden, plotseling halal worden genoemd louter door de wijze van slachten.
Dit reduceert het rijke, complexe concept van halal tot een flinterdunne façade.
Het argument dat dit economisch noodzakelijk is vanwege dalende koopkracht onder consumenten, houdt geen stand. Wanneer de gezondheid van de dieren waarvan wij eten direct onze eigen gezondheid beïnvloedt, kunnen we het ons niet veroorloven om onze normen te verlagen.
De wetenschap toont onmiskenbaar aan dat stress en lijden van dieren hun vlees kan beïnvloeden, wat vervolgens impact heeft op onze eigen gezondheid.
Bovendien eist de kapitalistische drang naar steeds meer en goedkoper vlees een zware tol. We worden gedwongen om weg te kijken van de realiteit in schuren waar tienduizenden kippen opeengepakt zitten op cementen vloeren, enkel zodat wij de kosten niet in onze portemonnee voelen en onze maag kunnen vullen.
Maar de oplossing ligt binnen handbereik en begint bij onszelf. Door kritisch en bewust te kiezen waar ons voedsel vandaan komt, kunnen we een krachtige boodschap sturen naar producenten. We moeten eisen dat halal meer betekent dan alleen de laatste momenten voor de slacht. Het zou gegarandeerd moeten zijn dat dieren een leven leiden dat waardig genoeg is om de naam van Allah te dragen, van geboorte tot de dood.
Het is tijd om ons niet meer te verbergen achter onwetendheid of economische excuses. De principes van de islam en ons eigen welzijn roepen ons op om beter te doen – voor de kippen, voor onszelf, en voor onze kinderen die leren van de keuzes die we vandaag maken.
Het is tijd om in actie te komen!
De meningen geuit in de columns behoren toe aan de individuele auteurs en vertegenwoordigen niet noodzakelijkerwijs de standpunten van IslamOmroep.
Lees ook deze columns van Azzedine Karrat
Weiger haat-president toegang tot Nederland
In ons land hebben we een ongemakkelijke dans rond de wet uitgevoerd, vooral wanneer het gaat om wie we binnen onze grenzen toelaten.
Oer-Marokkaans gevoel
Hoewel mijn dochter van zes niet zo’n sterke band had met Marokko, sprong ze een gat in de lucht toen Portugal werd verslagen en Marokko doorging naar de halve finale.