Salaheddine Benchikhi is binnen de Nederlandse moslimgemeenschap een bekend gezicht. Zijn YouTube-video’s over Marokkaanse Nederlanders worden honderdduizenden keren bekeken.
Maar het establishment ziet hem niet staan, vertelt hij in een interview met NRC dat op 30 maart werd gepubliceerd.
De kop van het artikel is “Ik ben niet aaibaar genoeg voor de NPO”. Opvallend dat juist deze negatieve quote wordt gekozen door het NRC.
Want hij brengt juist een positieve boodschap:
“Ik kan nu volledig mijn ding doen. Ik zal nooit iets maken waar ik me niet goed bij voel.”
Hij constateert ook dat de NPO wel roept “We willen meer kleur”, maar dat er geen programma’s zijn van makers die zijn ontstaan vanuit eigen verhaal, hun eigen identiteit. En al helemaal niet als het te islamitisch is. De publieke omroep lijkt vastgeroest in zijn eigen witte tunnelvisie.
De 41-jarige Salaheddine is nu schrijver, interviewer, documentairemaker en theatermaker. Hij vertelt hoe twintig jaar geleden zijn carrière begon met het maken van documentaires voor de VPRO en NPS (nu NTR). Toen hij zag dat zijn sketches over Ab en Sal erg goed op YouTube werden bekeken, besloot hij te stoppen bij de publieke omroep en startte hij zijn eigen YouTube-kanaal.
Hoe groter zijn ‘fanbase’ op YouTube werd, hoe serieuzer de onderwerpen. Zo sprak hij met Johan Derksen en Jan Roos over de dood en God (339.000 keer bekeken) en discussieert hij regelmatig met moslims en niet-moslims over de islam.
Zijn meest recente project is de vierdelige YouTube-serie De laatste verhalen van de eerste generatie Marokkanen. Daarin spreekt Benchikhi met zes oudere Marokkaanse mannen. Wie waren de influencers van deze eerste generatie Marokkanen in Nederland? Wat vinden ze van sushi? En waar gaven zij hun salaris aan uit?
Hij merkt hoe hele families op zaterdagavond samen de serie kijken, want ook de kinderen en kleinkinderen van deze Marokkaanse gastarbeiders willen weten hoe het leven in Nederland van hun opa’s en vaders in de jaren zestig en zeventig was.
Lees ook deze artikelen over Media
Khadija Bozia wint Vrouw in de Media Award 2021
Advocaat Khadija Bozia wint de Vrouw in de Media Award 2021 in Flevoland.
Analyse Britse media laat negatieve inslag zien over moslims en islam
De Muslim Council of Britain heeft onderzoek laten doen naar de berichtgeving over moslims en de islam in de Britse media.