Muziek is voor velen een inspiratie en een manier van ontspannen. Voor Ismael Lea South is heeft het echter veel meer. Het heeft zijn manier van leven fundamenteel veranderd.
Geboren in Willesden, Noordwest Londen, in mei 1973, kwam de tegenwoordige jongerenwerker al op jonge leeftijd in aanraking met hiphopmuziek.
“Op onze middelbare school waren veel leerlingen met een Afrikaanse en Afro-Caribische achtergrond. We luisterden naar figuren als Big Daddy Kane, A Tribe Called Quest, Public Enemy, Eric B & Rakim,” vertelt Ismael aan BBC Radio.
Hoewel hij toegeeft dat hij aanvankelijk gewoon “met het hoofd op de maat knikte”, begon Ismael al snel te luisteren naar wat zijn favoriete artiesten zeiden. “In die tijd gebruikten velen van hen Arabische zinnen, ook als waren ze geen moslim.”
Hij begon meer en meer aandacht te krijgen voor nummers met meer diepgang. Als voorbeeld noemt Ismael de hiphopklassieker ‘Paid In Full’ van Eric B & Rakim uit 1987, waarin Rakim rapt dat hij “vroeger een foute jongen was, maar toen leerde dat dit niet de manier was om te leven, en nu een negen-tot-vijf baan wil”.
“Ik vroeg mij af wat het was dat hem veranderde en deed verlangen naar een ‘negen-tot-vijf-baan’. Omdat ook hij Arabische zinnen gebruikte werd ik aan het denken gezet.
Op een later moment in zijn leven werd Ismael uitgenodigd door een vriend om Speaker’s Corner in het centrum van Londen te bezoeken, waar de rapgroep ‘Cash Crew’ een tournee optreden had.
“Dus gingen we naar Hyde Park Corner, niet wetende wat Hyde Park Corner was. Ik was gefascineerd. Ik zag christenen, moslims, joden, socialisten en agnosten met elkaar debatteren en ik dacht ‘oh gosh this place is brilliant’.”
Daar ontmoette hij Muhammad Khaja, die een grote invloed op zijn toekomst zou hebben. “Khaja was van dezelfde afkomst als ik, Afro-Caribisch, hij was gekleed in islamitisch-Afrikaanse kledij en wanneer hij sprak en debatteerde, kon niemand tegen hem op.
“Ik begon hem vragen te stellen over de islam, en gaf aan dat er een paar dingen waren waar ik het niet mee eens was. Die bezwaren wist hij eenvoudig te pareren.”
Zes maanden later kreeg Ismael een telefoontje van de vriend die hem eerder meenam naar het park, en hem voorstelde een keer een moskee te bezoeken.
In de moskee kwam hij opnieuw Muhammad Khaja tegen. Deze vroeg mij of ik hem nog kende. “Vanaf dat moment begon ik meer en meer te lezen en te praten over de islam”, aldus Ismael.
Hoewel hij aanvankelijk sceptisch was en niet de intentie had om moslim te worden (“ik dacht dat moslim zijn en plezier hebben niet samen gingen”) kreeg ik uiteindelijk steeds meer het het gevoel dat ik moslim wilde worden. Na verloop van tijd besloot hij zich te bekeren. “En zo heb ik de islam omarmd”, aldus Ismael.
Het duurde nog even voordat zijn familie, die christelijk is, dit nieuwe leven accepteerde. Ismael rond af: “Toen ik de islam omarmde, stopte ik met drinken, stopte ik met het eten van varkensvlees en stopte ik met feesten. Mijn familie dacht dat ik gek was geworden. Maar toen ik mijn moeder vertelde dat ik me wilde settelen, gaan trouwen en kinderen wilde, leefde ze op en begon ze weer te lachen. Die boodschap trok haar over de streep en leerde haar om mij als moslim te accepteren.
Lees ook deze artikelen over Bekeren
Dries Roelvink hoopt dat zoons rust vinden in islam
Zanger Dries Roelvink beschouwt het als ‘opmerkelijk’ dat zijn zoons, Dave (29) en Donny (26), interesse hebben in de islam.
Klagende bejaarde bekeert zich tot islam
Een oudere Australische man die naar de moskee kwam om te klagen over de “luide”Eid-gebeden, verliet de moskee uiteindelijk als moslim.
Bekende Oosters-katholieke monnik wordt moslim
De bekende Oosters-katholieke monnik, pater Hilarion Heagy, heeft zich bekeerd tot de islam.